3022 BL 50-56 aan Kerngroep:
een organisatie voor buurtbeleid
varianten met doelstelling uit kerngroep-02
aandachtspunten uit kerngroep-01
reactie voor kerngroep-03
3 varianten zijn voorgelegd:
klein bestuur, groter bestuur, professioneel
bestuur
aandachtspunten van de kerngroep:
levensvatbaarheid initiatief,
buurtenergie benutten, coördinatie overleg instanties,
slagvaardigheid, coördinatie,
professionaliteit,
overdracht penningmeesterschap en contactennetwerk,
bewonersgroep versterken, heldere organisatie,
knelpunten voorzieningen,
onderwijs, welzijn, wijkeconomie,
identificatie-mogelijkheden met straat
algemene opmerkingen:
Zo goed als alle aandachtsspunten dienen
te worden afgevinkt als het gaat om de bestuurlijke organisatie.
Het eerste, de levensvatbaarheid van het initiatief,
wordt bijvoorbeeld al
ernstig beïnvloed door het (huidige)
gegeven,
dat er in totaal 7 "denktank kerngroep"-leden zijn,
maar dat 3 leden slechts 5
dagdelen per maand beschikbaar hebben voor de bestuurlijke organisatie.
Ook heeft de Kerngroep zich een gebied gesteld, groter dan door
de projecten bestreken wordt.
Dat is tijdeconomisch al een "dure" pretentie.
Voorts is er nog geen beeld van de reikwijdte die wij ons financieel kunnen
veroorloven en of die projectengtebonden is (geweest) of mede bepaald kan worden
op grond van een basis-budget.
Vooralsnog praten we over een
bewonersvereniging,
als rechtspersoon.
de drie varianten voor de organisatie
- Klein bestuur die een groep van kerngroepleden aanstuurt.
Doelstelling bestuur regelt de dagelijkse gang van zaken, maar laat de
uitvoerende taken bij de kerngroepleden.
Het dagelijks bestuur van een vereniging, zou
je zeggen.
Dat kan natuurlijk snel de last overnemen van de huidige
bestuurders en de representatie van de uit te bouwen bewonersvereniging vormgeven.
Het
vraagt duidelijkheid binnen de lopende projecten (zie
projecten) en mogelijk de instelling van
een aparte klankbord-groep waarin leden & belanghebbenden op verzoek van
bestuur en/of op eigen initiatief kwesties kunnen bespreken voor het bestuur,
of voor een algemene ledenvergadering.
Eén kerngroep van contactpersonen uit de diverse projecten kan er toe leiden,
dat de "gewone" bewoners al snel buiten vizier raken.
Overlast & Hangjongeren
bepalen dan met Opzoomeren de agenda.
Een vereniging van buurtprojecten met een zware wissel voor het bestuur blijft over.
Deze variant kan echter ook worden gezien als:
"fase 1": snel helderheid over projecten, coördinatie, overdracht contacten,
oprichting vereniging met meerjarenplan.
"fase 2" kan dan zijn: een groter bestuur.
- Groter bestuur die een groep van kerngroepleden aanstuurt.
Doelstelling: Om draagvlak te krijgen zijn meer mensen nodig om de zaak
draaiende te houden. De kerngroep voert projecten uit.
Het dagelijks bestuur kan zich met specifieke functies
aanvullen. Dat vergemakkelijkt de representatie, vergroot de slagvaardigheid
en komt de levensvatbaarheid ten goede.
Een vereniging van buurtbewoners, waarvan sommigen zich via projecten extra
inzetten.
Deze variant sluit goed aan op de "opdracht"
aan de kerngroep.
Bij "groter bestuur" kan ook worden gedacht aan een "groeiend bestuur".
Dat
biedt de mogelijkheid om op korte termijn de bestaande activiteiten te
consolideren en in een langer perspectief te plaatsen, zodat de vereniging
zich op middellange termijn al kan presenteren aan "de zijstraten".
- Een professioneel bestuur.
Doelstelling: inhuur van een professional die de zaken coördineert en
kerngroepleden die de projecten uitvoeren.
Hier kan een klein bestuur volstaan, omdat de
professional een structuur rond zich zal ontwikkelen voor overleg. Het vraagt
een algemeen voorwaardenscheppend budget voor de vereniging.
Dat kan overigens
laag gehouden worden, als het bestuur in staat is plannen & projecten in een
zelfdragend budget tot uitvoer te krijgen en te houden.
Hier zou je eerder denken aan een klein, gehaaid
stichtingsbestuur:
Excellent
in bestuurlijke representatie en het aansturen van een projectmanager
(met
opbouwwerk-positie, zouden we
dan zeggen).
Een "vereniging van buurtnotabelen" ligt bij deze variant echter op de loer.Het kan uiteraard ook in een groter stichtings- of verenigingsverband
professionaliseren, maar besturen aan de basis vraagt strakke teugels, als je
voor alle bewoners een pretentie hebt en nog niet in het gehele gebied
bekendheid hebt verworven.
perspectief-vragen die aan
organisatie-denken vooraf kunnen gaan:
- wie kunnen er lid worden van de vereniging
- wat kost het & wat krijgen we ervoor
- welke verantwoordelijkheden dragen de vereniging in het
kader van omgevingsbewustzijn, buurtkwaliteit,
- wat is een "bewoners-coördinatiepunt" ?
- hoe kijkt de kerngroep aan tegen het
website-voorstel