Manhattan Project 3.01
tertium datur / able to gain
Position Paper 2021
01. Inleiding
02. Uitgangspunten
03. De modellen
04. Verantwoordingskader
05. Het woon-/werkexperiment
06. Hôtelieu Meineszhood
07. Het onderwijs als broedplaats
08. ID-recht als basis
09. De financieel-ethische paragraaf
10. Statuten van SGM en SBW
11. Projectuitgaven
12. Colophon
Bijgewerkte en geïllustreerde
uitgave in PDF*
1. Inleiding
Toeval en Onvermijdelijkheid
Meer dan ooit is het duidelijk, dat de mondiale samenleving, menselijkerwijs
gesproken, een ingrijpende herbezinning op haar handelen nodig heeft om met
vertrouwen de wereld van morgen tegemoet te treden.
En meer dan ooit is de mens in staat daar globaal en effectief aan te werken.
Het Manhattan Project 3.01 is een woon-/werkexperiment
ter ontwikkeling van een woon- en verdienmodel dat kan worden gehanteerd voor
het begrijpen en toepassen van globaal bewustzijn in termen van universeel
herkenbare en toetsbare ideeën voor een betere wereld.
Het is formeel gestart in december 1998 met de publicatie van de website
gaingate.com.
Maar het project heeft zijn wortels ver in de vorige eeuw. Met actiegroep "Leven
nu,....en morgen?" van
Sociëteit Ante Portas (De
Blauwe Revolutie &
Inclusief Denken
om het met twee boektitels van respectievelijk Piet Reckman en Feitse Boerwinkel samen te
vatten) eind jaren zestig in de Duin- & Bollenstreek. En met de
de HAL-kraak
eind jaren 80, toen een groep krakers uit De Fabriek te Rotterdam en studenten
van de Kunstacademie een bijdrage wilden leveren aan de ontwikkeling van de “Kop
van Zuid”. Ze wilden het Hoofdkantoor behouden als cultureel centrum voor de
bewoners en de kunstenaars, gericht op interactieve stadsvernieuwing. (Het HAL-project)
Het Manhattan Project is qua naam als het ware bij toeval ontstaan.
Op de Wilhelminapier ontdekten de HAL-krakers, dat een bescheiden Ontmoetingscentrum
voor Kaap-Verdianen zich op de pier presenteerde als Stichting Klein Manhattan.
Daarop werd besloten de werktitel voor de eigen stichting, “CIHAL”*), te wijzigen
in Stichting Groot Manhattan.
De toevoeging 3.01 verwijst naar de twee beschamende Manhattan Projecten die aan
de onze zijn vooraf gegaan:
- 1626: De oprichting van een slavenmarkt door Nederlanders na aankoop van
Manhattan, een voormalige begraafplaats van “de wilden”, zoals de oorspronkelijke
bewoners van de huidige VS beschreven werden. Bij de ‘stichting’ van Nieuw Amsterdam,
wilden 'wij' hen op suikerplantages laten werken. Toen de native bewoners daar
geen zin in hadden, werden
er tot slaaf gemaakten gekocht in Afrika.
Een VOC/WIC-mentaliteit met gevolgen die tot heden gevoeld worden en excuses
waard zijn.
- 1940: De geheime voorbereiding door westerse geleerden van de atoombom, waardoor
de Verenigde Staten twee steden met onschuldige burgers kon verwoesten, teneinde
de Japanners “mores” te leren. Die American Way heeft eveneens Dutch Roots en is een
schande voor ‘het Westen’.
- 1998: Met excuses voor dat verleden is het MP 3.01 gericht op de ontwikkeling
van een model waarlangs wereldwijd de mens zich gelijkwaardig en respectvol kan
inzetten voor de wereld van morgen.
2. Uitgangspunten
Globaal Bewustzijn
Met globaal bewustzijn kan de mens zich zowel wereldwijd als in wijk of dorp
redden. Maar meestal discrimineert de mens zichzelf tot “iets”, waarmee die een
selectief bewustzijn hanteert. Presenteert die zich niet binnen het abc van de
samenleving (arbeider, boer, consument), dan kan die zich voordoen als
politicus, gelovige, wetenschapper, Aziaat, Achterhoeker of Anders.
In globaal bewustzijn zetelt het besef:
-
dat de aarde een planeet is, in een dag-/nachtritme cirkelend om de zon;
-
een oppervlakte heeft die merendeels uit (zee-)water bestaat, afgewisseld met
continenten waar mensen op wonen in diverse staten van welzijn en welvaart;
-
een geschiedenis heeft die in de beleving van heel veel mensen varieert:
van meer dan 3 duizend jaar ………………. tot meer dan 3 miljard jaar;
-
een kosmologische tijdelijkheid heeft die door menselijk gedrag kan leiden tot
afname van de biodiversiteit met een toenemend risico voor het menselijk
voortbestaan.
Het effect van globaal bewustzijn is een vruchtbare voedingsbodem voor het
geloof in de wereld van morgen.
Tertium Datur
Iets is waar of onwaar. Een derde mogelijkheid bestaat niet:
“Tertium Non Datur”, luidde de filosofische imperatief eeuwenlang. De
Kwantumtheorie schudt aan die boom der kennis.
Van daar uit ontstond de gedachtesprong naar het realiseren van een betrouwbare
benadering voor een mondiaal acceptabel model: Tertium Datur = Able to Gain.
Dat ‘Tertium’ staat hier voor de vertrouwenspersoon van het project, die
garandeert dat de diensten of producten van dat project voldoen aan de
gesuggereerde kwaliteit.
En wie door een of meer Tertia wordt gesteund, heeft een betrouwbaar verdien- of
woonmodel.
Het Manhattanproject zelf staat open voor de omgeving met een office- en
huiskamerfunctie, maar legt geen verplichtingen op. Er is één verwachting,
gestoeld op het Argument van Aqaba:
“Wij doen binnen niets dat buiten verboden is.” Dat verwachten we van de
bezoeker ook.
3. De modellen
Trybe
Een woonwaardig model voor één of meer mensen: 1-persoonhuishouden, gezin,
familie, commune, internaat, peloton of geïnterneerde werkploeg. Wat hen tot
Trybe maakt, is een gezamenlijke wooneenheid met een omgevingsgericht doel dat
als Gaingate kan worden gepresenteerd.
Leden van een Trybe hebben allen een individuele verantwoordelijkheid in de
eigen positie, passend binnen de culturele, fysieke, mentale en leeftijd
gerelateerde omstandigheden van de betreffende groep. Dat is een gerespecteerd
belang.
Leden van een Trybe kunnen daarbij ook nog, zowel individueel als in een
gezamenlijkheid, participeren in een Gaingate met vrienden of bekenden. Gewoon
naast een eigen baan.
Gaingate
Een verdienwaardig model voor één of meer mensen om zich in de omgeving te
presenteren met een aanbod van diensten of producten. Wie binnen wijk- of
werkomstandigheden ruimte of mogelijkheden ziet om een Gaingate te beginnen, is
vrij om daar een voorstel voor te ontwikkelen. Dat kan individueel of met
vrienden, collega’s in de reële of virtuele wereld.
In een ideale situatie, waarbij het primair onderwijs binnen het leercurriculum
aandacht besteedt aan globaal bewustzijn, ID-recht en burgerschap, kan een
leerling tussen 10 en 12 jaar al voldoende cognitief-empathisch geëquipeerd
raken om alleen of met vrienden een gaingate op te starten.
In 1998 zijn de modellen gepresenteerd en is begonnen met het zicht krijgen op
de optimale omstandigheden om het woon-/werkexperiment te ontwikkelen.
Werkwijze: ‘Ab Ovo’, oftewel ‘vanaf het ei’. Dus geen projectplan, geen
subsidies, of dwingende voorschriften; louter de wet en de vrije omstandigheden.
De enige voorwaarde voor de realisering ervan ligt in het motto “Boven geven en
onder nemen”:
Wat we de overheid vragen, is ruimte bieden aan onderwijs en samenleving;
de samenleving en het onderwijs vragen we die ruimte te benutten.
4. Verantwoordingskader
Wet- en regelgeving / Bestuur en
toezicht / Tertia
Wet- en Regelgeving
Zolang er voor de modellen Gaingate en Trybe nog geen juridische basis is, zal
Stichting de Binnenweg (SBW) als rechtspersoon optreden voor Gaingate Manhattan;
Trybe Manhattan zal door Stichting Groot Manhattan (SGM) worden
vertegenwoordigd.
Bestuur en Toezicht
De Wet Bestuur en Toezicht, die per 1 juli 2021 van kracht is, geeft geen
aanleiding voor bijzondere bepalingen. De hoofdelijke aansprakelijkheid was al
van toepassing en de omvang van beide stichtingen, klein bestuur zonder
personeel of inspraakorganen, maakt een Raad van Toezicht of van Commissarissen
overbodig. De Tertia hebben in feite dezelfde functies en bevoegdheden als de in
de WTB genoemde Raden. (zie aangehechte bijlage “WTB’) Regelingen voor
Ontstentenis of Belet, en ter voorkoming van Tegenstrijdig Belang worden aan de
statuten toegevoegd. Ook is de UBO-registratie niet aan de orde, omdat er binnen
ons project geen “Ultimate Beneficial Owners” te vinden zijn.
De Tertium / Tertia
Iedere Gaingate heeft één of meer Tertia. Het kan daarbij gaan om een ouder,
leraar, kapper, jeugdwerker of buurvrouw; een persoon dus in wie substantieel
vertrouwen gesteld wordt.
Het kan ook de actuele werkgever zijn als er binnen of tussen bedrijven ruimte
bestaat voor een gaingate als ‘startup’; of de uitkeringsinstantie, wanneer
cliënt en consulent daar perspectief zien voor een structurele oplossing van het
arbeidsparticipatie-probleem.
Tertia kunnen bemiddelen bij interne geschillen, hebben recht op informatie en
kunnen bij problemen tussen aanbieder en koper met de Tertium van de andere
partij een dwingend advies uitbrengen.
De
Tertia van Trybe#Manhattan
Bij de presentatie van de modellen via de website Gaingate.com (1998) zijn de
Sociale Dienst van Rotterdam, uitkeringsinstantie voor een van de leden, en de
Provincie Noord-Holland, opdrachtgever voor de ander, genoemd als Tertia, alsmede vrienden en
familie die in de colofon van de website vermeld staan.
Daar is in principe nog
niets in gewijzigd, zij het dat de relatie met Noord-Holland inmiddels is
omgezet in een vrijblijvende ABP-relatie.
Na de presentatie van de App-update 2021 en de verwerkte reacties, zullen we de
Tertia vragen om een (her-)bevestiging en eventueel nieuwe Tertia aanzoeken.
5. Het woon-/werkexperiment
Via Woongroep naar Trybe Manhattan
In 1989 moesten krakers na een uitspraak van de rechter het kantoorgebouw van de
Holland Amerika Lijn op de Wilhelminapier te Rotterdam verlaten. Een maand
eerder hadden zij met hun Stichting Groot Manhattan (SGM) een plan ontwikkeld,
“Het HAL-project”. Ze wilden daarmee het al jaren leegstaande kantoor omvormen
tot een sociaal-cultureel centrum, teneinde sloop van het pand te voorkomen.
Dit
voorstel boden ze de eigenaar aan, die daarop de rechter inschakelde. Hun ideaal
kon dus niet doorgaan.
Allen verlieten het pand en daarmee het collectieve idee, een omgevingsgerichte
bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Kop van Zuid. De eigenaar
verkocht het pand daarop aan een Rotterdams horecacollectief, dat er het huidige
Hotel New York in begon.
De groep van 9 krakers, grotendeels afkomstig uit “De Fabriek”, viel uiteen.
Enkele leden bleven in Rotterdam en vormden met medewerking van de gemeente een
woongroep, “Vereniging de Binnenweg”. Toen deze door ‘onverenigbaarheid van
karakters’ uiteen dreigde te vallen, werd een alternatief gezocht met de
oprichting van Stichting de Binnenweg (SBW). Een woongroep met sociaal-culturele
aspiraties en aandacht voor de wereld van morgen.
Daar de gemeente geen accommodatie kon bieden, werd een eigen pand gezocht en
begin 1992 gevonden in de Burg. Meineszlaan. Dit pand is gekocht onder hypotheek met huurbeding. Er mocht dus geen verhuur
plaatsvinden. Met de SBW-bestuursleden die cliënt waren van de Sociale Dienst,
is in 1992 een principe-overeenkomst gesloten, bij te dragen in de kosten van
woon- en leeflasten. Het streven was, het persoonlijk inkomen minus 50 Euro per
week in te zetten voor het ontwikkelen van werkervarings-projecten binnen de
doelstelling van de Stichting, overeenkomstig het Project-Financierings-Plan.
Er was dus geen huurcontract, maar een onderling gesteunde verplichting tot
actieve participatie, materieel en immaterieel, binnen het project.
Iedere participant is bestuurlijk medeverantwoordelijk, maar kan bij
disfunctioneren ook worden weggestemd uit het project. Tot heden is er eenmaal
iemand weggestemd en is voor anderen het project een doorgangshuis geweest naar
een beter bestaan.
Ook daarom is er dus geen “huurcontract”. Het experiment draait, omdat ieder
zijn inkomen (minus 50 euro per week) inzet voor doelstellingen van het project:
versterking van globaal bewustzijn en omgevingsverantwoordelijkheid (environmentality),
gebaseerd op inclusief denken.
In 1994 vroegen de HAL-krakers die met Stichting Groot Manhattan naar Amsterdam
waren vertrokken, aan Stichting de Binnenweg, hun stichting, die statutair ook in
Rotterdam zetelt, over te nemen.
Vanaf 1998 kreeg het Manhattan-project daardoor
als “woon-/werkexperiment” meer gestalte.
Participanten Manhattan Project
- Jan A.M. van Hensbergen, bewoner.
Primus van Sociëteit Ante Portas, die in 1969 de actie "Leven
nu,....en morgen?"
startte in de Duin- en Bollenstreek;
Schoolmeester,
Vormingswerker voor Jong Volwassenen, Inspecteur Onderwijs, Directeur
Raad
voor Jeugdbeleid N-H,
Beleidsadviseur Welzijn N-H.
Voorzitter van Stichting de Binnenweg: Onderzoek perspectief HAL-project,
Instigator van het Manhattan Project 3.01, Notulist Kerngroep Bewoners
Meineszlaan, Administrateur Werkgroep Melle-petitie, Coördinatie Blok74
Funderingsonderzoek en secretaris van Stichting Groot Manhattan. Beheerder van
de website Gaingate.com.
- Eugène W.D.M. Kortekaas, bewoner.
Kraker met een doel: in de Fabriek met een dansstudio, in de Hal als promotor
van HAL
project, Porcellistraat als anti-kraak. Voorzitter van Woongroep de
Binnenweg,
Voorzitter van Stichting Groot Manhattan, promotor van de buurtfunctie Palmburen
voor de hoek Meineszlaan/Van der Palmstraat; Actief in zijn Clone Artstudio,
beheerder van de website Gaingate.com voor o.m. de sites
Knewart Galaxy
en :::knewarts:::.
In de notitie Van Meineszbuurt naar Meineszhood wordt de buurtfunctie van het
project nader beschreven.
6. Hôtelieu Meineszhood
Sociale innovatie voor wijkgerelateerde
stadsvernieuwing
Het begrip ‘Hôtelieu’ is geïnspireerd door het Middeleeuwse ‘Hôtel Dieu’,
dat een stads- of wijk-gebonden gasthuis was voor zieken. Het werd vaak bestuurd
door een gemeenschap van broeders of zusters.
In dit plan is het Hôtelieu een buurtherberg, primair binnen de wijkpostcode van
een gemeente. De buurtherberg kan in demografische zin meegroeien met de wijk.
Zo zijn er doelgroepen mogelijk, als:
- Jongeren die in de thuissituatie onvoldoende ruimte ervaren voor studie of
sociale ontwikkeling;
- Volwassenen die na inkeer willen breken met een criminogene of psychische
probleemomgeving;
- Ouderen die in hun eigen buurt, kleiner behuisd nog een aantal jaren willen
doorbrengen.
Jongerenhuisvesting is de laatste decennia een immer toenemend probleem. Met
name de verstedelijking van Nederland en het migratie-overschot van de
doorgaande globalisering versterken dit vraagstuk.
Daarbij neemt de noodzaak van een adequate aanpak toe, bijvoorbeeld door een
inefficiënte politiek-maatschappelijke respons op de multiculturele aspecten van
deze ontwikkelingen, of de verschuiving van de politieke verantwoordelijkheid
voor sociale woningbouw naar de vrije markt van de projectontwikkelaars. Primair
kiezen wij daarom voor de doelgroep Jongeren.
Voor Hôtelieu Manhattan is in april 2021 een ontwerpplan vastgesteld, dat in
augustus op de financiële haalbaarheid wordt doorgerekend, mits het
Funderingsonderzoek dat binnen de gehele wijk plaatsvindt, een positieve
uitkomst biedt.
(zie: Bijlage b)
7. Het onderwijs als broedplaats
Met de voorstellen ter “verduidelijking van de burgerschapsopdracht binnen het
funderend onderwijs” (2019) is de Minister van Onderwijs al meer dan 10 jaar
dringend opgetreden in het aanscherpen van die opdracht met respect voor de
pluriformiteit (maar er zijn grenzen, zegt hij).
De drieledige kern van de burgerschapsopdracht blijft:
- “het bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de
democratische rechtsstaat,
- de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens,
- het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke
competenties die de leerling in staat stellen, deel uit te maken van en bij te
dragen aan de pluriforme, democratische Nederlandse samenleving”.
Daarnaast schrijft de Omgevingswet in 2018 voor, dat hogere en lagere overheden
een omgevingsvisie moeten formuleren. Die wet moet burgerschap en participatie
bevorderen.
In het verlengde daarvan stelt Rotterdam in april 2021 voor:
- “Vanaf 2022 meer zeggenschap voor Rotterdammers over hun eigen wijk.
Een nieuwe
wijkdemocratie…bewoners en ondernemers zij aan zij met hun zelfgekozen
wijkraad..”
Terwijl twee maanden eerder de moeizame ontwikkeling van de wijkraden in een
evaluatie van de Erasmus Universiteit nog een “somber beeld” geeft.
In dat kader hebben wij B&W geadviseerd, een 2-sporenbeleid te ontwikkelen:
wijkbeleid en burgerschapsvorming. Met als proefproject “De basis de baas in de
Meineszhood”.
Zowel Rijk als Gemeente lijken nog steeds ‘gecompartimenteerd’ beleid te voeren.
Het gaat dan echter niet, of slechts zeer moeizaam, lukken als decentralisatie
van beleid ter verlevendiging en democratisering van de wijk wordt los gezien
van burgerschapsvorming, die niet verder gaat dan maatschappijleer,
staatsinrichting en actief deel uitmaken van de samenleving.
Dat lijkt meer op onderwijs om goed toegerust in de wereld van gisteren te
stappen.
De burgerschapseducatie moet kunnen uitgaan van een ‘mindset’ gericht op de
wereld van morgen en met een traject waarlangs funderingsstappen volgordelijk
kunnen worden gezet.
Die ‘mindset’ noemen we ‘globaal bewustzijn’.
In dat traject zijn 3 funderings-stappen van belang voor de ontwikkeling van die
mindset:
- Organisaties Instellingen Ondernemingen: Alles is zoals het is.
Werken aan de wereld van morgen begint vandaag met alles wat er is.
Mensen zijn er met vele, soms tegenstrijdige opvattingen. De mens komt van ver,
maar manifesteert zich meer en meer als een globaal herkenbaar individu.
De rechten van de mens, inclusief vrijheid van mening, religie, onderwijs en
vereniging, ontwikkelen zich steeds sneller tot globaal herkenbare, gegunde en
participatie bevorderende uitgangspunten, zowel voor politiek als institutioneel
beleid, met respect voor individuele vrijheid.
Het effect is een politiek-maatschappelijk gezonde voedingsbodem voor het geloof
in de wereld van morgen.
- De overheid stimuleert globaal bewustzijn en inclusief denken in het onderwijs
Bijna alle mensen leven vanuit een specifiek bewustzijn. Ze zijn ‘iets’ van huis
uit, door de groepering, de streek of het land waar ze deel van uitmaken. Steeds
vaker kom je mensen tegen die hun specifieke bewustzijn niet meer primair
stellen, maar onderdeel laten zijn van hun globaal bewustzijn; het
bewustzijnsspectrum dat alle mensen wereldwijd met elkaar gemeen hebben. Dat is
een solide basis voor inclusief denken met respect voor de specifieke
opvattingen van de medemens.
- Jongeren kunnen een gaingate ontwikkelen tot een basisniveau vrij van
belasting.
In de laatste jaren van het primair onderwijs zijn veel kinderen al in staat,
zelfstandig of met een groepje ideeën te ontwikkelen die perspectief bieden voor
een toekomstig verdienmodel. Actief burgerschap en omgevingsoriëntatie scheppen
daar de voorwaarden voor. In een gaingate-samenwerkingsverband kunnen ze leren
participeren, collectief investeren en presteren.
Het vervolgonderwijs bouwt hier effectiever op voort door de interessegebieden
van de leerlingen sneller te kunnen betrekken bij het differentiëren van de
leerstof.
Dat leidt tot een hogere leermotivatie met betere resultaten:
- begrip voor omstandigheden in de omgeving en
- effectieve, diensten en voorzieningen voor wijk, web of regio.
8. ID-recht als basis
Voorwaardelijk naar de wereld van morgen
uitgangspunt:
Basis-educatie geeft een leerling voldoende inzicht & vaardigheid om actief te
kunnen werken aan zijn intuïtieve doelgerichtheid. Immers, het merendeel van
onze ouders en voorouders stroomt al meer dan 100 jaar probleemloos het
vervolgonderwijs in-, de arbeidsmarkt op, of kijkt vredig terug op het verleden.
Nu de wereld globaliseert en universele waarden overal lijken te gelden,
begrijpt een leerling de wereld soms indringender dan de leraar; het kind zijn
universum wellicht beter dan zijn ouders.
Meer dan ooit is duidelijk, dat komende generaties zullen moeten leren omgaan
met nieuwe, soms aanstormende vraagstukken. De globale arbeidsmarkt, het klimaat
en de energie-verslindende drift van het economisch systeem dwingen tot
nadenken. Immers, onze democratische welvaartsstaat kan als model niet over de
gehele wereld worden uitgerold, maar heeft voor zijn eigen instandhouding wel
een groter deel van de wereld nodig.
Heikele kwesties dienen zich reeds aan, waarvoor globale solidariteit en een
generaties breed draagvlak moeten worden geschapen, die de toets van godsdienst
& wetenschap kunnen doorstaan.
Wie de basisschool verlaat, verruimt weliswaar zijn omgeving in veel opzichten,
maar betreedt tegelijkertijd een spoor dat zich al snel kan verengen richting
"functionele identiteit" in een systeem dat Staat, Religie of Onderneming heet
en waaraan soms geen ontsnappen mogelijk lijkt zonder te ontsporen. Velen die de
basisschool verlaten (12 jaar) zouden er baat bij hebben, als ze hun aankomende
ID-plicht (14 jaar) mogen leren hanteren als een ID-recht:
Het recht, jezelf te ontwikkelen
in de stimulerende omgeving van onderwijs & samenleving en daarmee "krediet"
verwerven voor het sociale, economische & culturele netwerk waarin het leven zin
& richting krijgt.
Veel basisschoolleerlingen zijn zeer bedreven in het maken van een virtuele
identiteit.
Ze participeren in chats & games zonder enige hinder en geven vaak in vertrouwen
persoonlijke data als prijs voor het meedoen.
Voor het begaan van de openbare weg leert een kind van ouders & onderwijs de
regels.
In de virtuele wereld schieten dezen echter tekort. Voor surfen over het
wereldwijde web ben je jezelf of maak je "profielen" aan bij providers. Je bent
al snel geneigd "akkoord" aan te vinken om een app te installeren. Voor je het
weet, heb je er een wereld bij.
Van providers (netwerken-informatie-software) wordt verwacht dat ze zich globaal
aan de wet- & regelgeving houden. Dat is in principe voldoende, ook in de
virtuele wereld. Maar de leefwereld van de individuele surfer/deelnemer/burger
raakt daar meer & meer mee verweven.
De virtuele omgeving kent nu ook overheidsloketten, forums en verborgen
afleiders, die het handelen in de werkelijke omgeving ernstig kunnen
beïnvloeden, o.a. door algoritmische onvolkomenheden of het beperkend gebruik
met een verleidelijk premium-verdienmodel van de aanbieder.
Het basisonderwijs heeft hier een mooie taak om in het educatieve aspect "omgevings-verantwoordelijkheid"
ook de virtuele omgeving te betrekken. De methode die het onderwijs gebruikt is
hierbij niet in het geding, maar juist de bron & opslag van de informatie die de
leerling wordt aangeboden en die hij/zij/hen verwerkt of produceert voor de
eigen ontwikkeling.
Dit geheel wordt nu vaak met rapporten, een einddiploma, een musical of een
website van het schoolreisje afgedaan. Maar een overzicht van de verwerkte
leerstof wordt zelden verstrekt, evenals het inzicht in de specifieke
interessevelden, waarin de leerling zich in die jaren heeft weten te
onderscheiden.
Die verworven informatie zou de school als "Personal Informary" aan het diploma
kunnen toevoegen. De leerling kan hiermee vanaf de basis zijn persoonlijke ID
uitbouwen en zijn kredietwaardigheid vergroten. Vervolgonderwijs en zelf
verworven informatie kunnen voortdurend worden toegevoegd en waarborgen een
virtuele persoonlijkheid, die zich weet waar te maken in de reële wereld. Deze
databank vormt vanzelf een beveiligingsbastion, het “ioi-modem”.
De informatie wordt een dimensie gegeven door de leerling daarin zijn
persoonlijke voorkeur kenbaar te laten maken. Het enige dat de buitenwereld
hiervoor nodig heeft, is een model dat globale acceptatie garandeert en
individueel voordeel waarborgt; rechten gaan immer aan plichten vooraf. De
ID-plicht krijgt meer dimensies, omdat ID-recht inhoud heeft gekregen en de
leerling zelf de sleuteldrager is van zijn informatie.
Het informary-model kan door onderwijs & overheid van zo’n waarborg worden
voorzien.
En de databanken van onderwijs, instellingen en overheid kunnen
gecodeerd-geanonimiseerd door wetenschap worden doorzocht voor de route naar de
wereld van morgen.
Naast de argumenten voor jeugdbeleid die aandacht van ouders, onderwijs &
overheid rechtvaardigen voor de positie van de basisschoolverlater, zijn er
twee argumenten voor "Younger Policy", oftewel “nieuw beleid” dat op basis van
generatieve solidariteit ruimte biedt voor opgroeien & leven met
verantwoordelijkheden in de eigen omgeving:
- urbanisering & individualisering van de samenleving
naarmate mobiliteit en migratie toenemen dienen onderwijs en overheid meer
aandacht te waarborgen voor "hooding & rooting", opgroeien met een
omgevingsgevoel, ‘environmentality’.
- "de wereld is voor morgen bedoeld"
meer dan vroeger moeten we rekening houden met globaal-effecten op langere
termijn. De jongere moet zich daar bewust van mogen zijn en de oudere daarop
kunnen aanspreken.
Younger Policy in het perspectief van ID-recht en -plicht, betekent dat een
12-jarige:
- Het recht heeft een eigen identiteit te ontwikkelen
met gewaarborgde componenten.
- Verantwoordelijkheden mag dragen en ontwikkelen in zijn omgeving en deze ook (im)materieel
beloond mag zien.
- Het recht heeft, gehoord te worden in kwesties die
zijn omgeving aangaan.
Daarbij kan in ons land gedacht worden aan:
- Een BSN-account,
waar de ouders de eerste jaren autonoom toegang toe hebben.
Vanaf 8 wordt het kind gefaseerd autonoom (zie: het IOI-modem)
- Participatie in referenda,
actief & passief meedoen aan volksraadpleging,
- ID-Recht op het doorontwikkelen & activeren van ID-krediet.
Dit kan met het gaingate-model vrij eenvoudig
- Woonrecht in de sociaal-educatieve omgeving
elke stadswijk heeft een
buurt herberg
- Gespecificeerd
stemrecht zodra ID-plicht ingaat (vanaf 14 jaar).
Voorwaardelijk naar de wereld van morgen.
Met deze subtitel van paragraaf 8 willen we aangeven, het zeer wel mogelijk te
achten, dat wij mensen wereldwijd onze risicovolle tocht naar de wereld van
morgen met vertrouwen kunnen gaan, mits er vanuit het kind gedacht wordt.
Om het in voor veel gelovigen bekende termen te zeggen:
De Volwassenen zijn
verjaagd uit het Paradijs, hun kinderen moesten in het zweet des aanschijns een
weg vinden, maar onze kinderen kunnen meemaken dat wereldwijd het Maradijs
gevonden wordt op aarde.
Ondanks de sombere perspectieven vandaag: Dankzij de cascadische versnellingen
die datatechnologie, globaal bewustzijn en inclusief denken ons geven.
9. De financieel-ethische paragraaf
Het Manhattan Project 3.01 wordt geheel betaald vanuit het netto vermogen van de
participanten. Het kreeg een stimulerende basis, toen in 1999 het spaarresultaat
voor een zeezeilboot kon worden ingezet voor Gaingate#Manhattan.
De administratie is opgezet volgens het model uit de nota Gaingate & Trybe.
Projecten met derden worden conform de vigerende wet- en regelgeving
verantwoord.
Het project legt een zware wissel op de participanten, omdat we geloven in de
wereld van morgen.
We willen niet handelen in de geest van de fintechs van
vandaag, zoals bijvoorbeeld Ini Akpan, manager van het Noorse Opera/Opay dat
verwoordt:
“We willen de app voor alles zijn. We zoeken via gebruikersdata uit wat de
klanten willen en dan bieden we dat aan. Zo kunnen we hun aandacht vasthouden.
En dan het liefst zo snel mogelijk. We gaan niet wachten op regelgeving. Alleen
als je grote risico's neemt kun je grote winsten boeken. Je moet je handen vies
durven maken.”
(zie Volkskrant van 2021-07-01 blz.16: “De digitale O-Revolutie)
Wij geloven in ons ioi-modem, de app voor morgen, waar je alles vanuit jezelf
beheert. Ieder is de sleuteldrager van zijn eigen data en vermogen. Gegevens
zijn geanonimiseerd opgeslagen in een
gaingate-gegarandeerd id-systeem. Dat maakt veel rompslomp van politieke,
administratieve en sociale systemen in een keer overbodig.
De solide fintechs van heden zijn morgen de integere bewakers van de door jou
gecodeerde data met serverhubs in jouw omgeving.
Jouw bij geboorte verkregen Burgerservicenummer, gekoppeld aan een BSN-rekening
waarvan je vanaf je 7e jaar invloed kunt hebben op de besteding van
kinderbijslag of andere toeslagen, geeft je een positie in de
overheidsadministratie. Je kunt er ook bedragen van onderbrengen bij banken of
andere financiële dienstverleners. Dit stelt je in staat om met jouw IOI-modem
een unieke persoonlijkheid/identiteit te ontwikkelen en te onderhouden in de
reële en virtuele wereld.
Zo ben je als “de mens van morgen” voor jezelf permanent in een optimale positie
en kun je de medemens naar eigen keuze laten delen in door jou te bepalen
relevante gegevens.
Wat voor ons geldt, moet voor jou ook mogen.
Niemand is schuldig aan zichzelf.
10. Statuten SGM en SBW
in het licht van de Wet Bestuur en Toezicht 2021.
Stichting Groot
Manhattan |
statuten |
Stichting de Binnenweg |
Krakers HAL-gebouw legaal platform voor beheer en omgevingsfunctie reden
|
initiatief |
Drie leden woongroep de Binnenweg uit onvrede over de woongroep-vereniging |
1988-12-01 |
opgericht |
1990-06-14 |
Eugène Kortekaas
Claudio Bartolozzi
Hieronymus Derks |
comparanten |
Eugène Kortekaas
Jan van Hensbergen |
Rotterdam |
zetel |
Rotterdam |
- interactieve relatie tussen kunst en kop van zuid,
- verwerven en beheer van accommodaties |
doel |
- entameren en steunen van
vernieuwende initiatieven voor
kunst, cultuur, welzijn en beleid. |
Eugène Kortekaas (vz)
Jan van Hensbergen (secr-pm)
vacature DB-lid
|
bestuur |
Jan van Hensbergen (vz-pm)
Eugène Kortekaas (secr.)
vacature penningmeester |
beheer en verantwoording
woonproject trybe #manhattan |
actueel |
beheer en verantwoording
werkproject gaingate #manhattan |
Het ontwikkelen en verfijnen
van het trybe-model;
het bevorderen van het model als
instrument voor nieuw beleid. |
intentioneel |
Het
ontwikkelen en verfijnen
van het gaingate-model;
het bevorderen van het model
als instrument voor nieuw beleid. |
Het avs-budget wordt voldaan vanuit
het netto-vermogen van de bestuurders |
financieel
avs-budget* |
Het avs-budget wordt voldaan vanuit
het netto-vermogen van de
bestuurders |
projecten worden conform
vigerende regelgeving uitgevoerd |
financieel
projecten |
projecten worden conform
vigerende regelgeving uitgevoerd |
De Statuten zijn 30 jaar geleden vastgesteld en in 1994 gebruikt om het
Manhattan Project als woon-/werkexperiment een verantwoordingskader te geven. In
december 1998 is het project opgestart en in februari 1999 zijn de modellen
Trybe en Gaingate gepresenteerd. Beide modellen hebben een “Tertium” die als
‘toezichthouder’ dan wel ‘intermediair’ kan optreden in geschillen.
Met ingang van juli 2021 is de nieuwe
Wet Bestuur en Toezicht
(WBT) van
kracht. Deze biedt de mogelijkheid tot het instellen van een Raad van Toezicht
(een monistisch model), danwel een Raad van Commissarissen (een dualistisch
model). Daarnaast verplicht de WBT een regeling vast te leggen wanneer er sprake
is of zou kunnen zijn van tegenstrijdige belangen zijn.
Punten van aandacht:
-
De hoofdelijke aansprakelijkheid van bestuurders krijgt een grotere
reikwijdte
-
Bij een tegenstrijdig belang moet een bestuurder zich van besluitvorming
onthouden
-
Eén bestuurder mag nooit meer stemmacht hebben dan de andere bestuurders
tezamen
-
Bij “buitengewoon voordeel” van een lid is diens UBO-registratie bij KVK verplicht.
-
Er dient een regeling te zijn voor ‘ontstentenis of belet’ (afwezigheid van
het bestuur)
-
Bij grotere stichtingen wordt een Raad van Toezicht aanbevolen
-
Afspraken moeten statutair bij de notaris
worden vastgesteld.
Na bespreking op 31 mei 2021 voor kennisgeving aangenomen
tijdens de
Jaarvergadering te Rotterdam op 8
augustus 2021,
(E.W.D.M. Kortekaas), vz SGM
(J.A.M. van Hensbergen), vz SBW
11. Projectuitgaven
PDF-versies:
APP2021: Position Paper
geïllustreerde en
bijgewerkte uitgave
Gaingate & Trybe
modellen voor globale cohesie
vanuit de rafels van de samenleving
Hôtelieu
Meineszhood: De Buurtherberg
sociale innovatie voor wijk gerelateerde
stadsvernieuwing.
De basis de baas
Proefproject Meineszhood.
Tweesporen:
Burgerschap en Wijkinnovatie
Rijp voor de Gijp
Met één zetel naar
de wereld van morgen
Het HAL-project
Een kraakactie voor
de Kop van Zuid
12. Colophon
APP2021 is een uitgave van:
Stichting de Binnenweg &
Stichting Groot Manhattan
Redactie en Lay Out:
Gaingate#Manhattan
Deze uitgave is een vervolg op:
-
De aankondiging van het project
in acht opiniebladen (jan/feb 1993)
-
Het Nulnummer van 27 augustus 1998,
de eerste gedrukte uitgave van het gaingate model verspreid in 30 exemplaren
-
Publicatie van de website Gaingate.com op
17 december 1998
-
CD Julian Lucas Informary
30 exemplaren verstuurd naar
‘foes friends family’ <waaronder de overheid>
op 21 januari 2000.
APP2021
Jaarverslag 8 augustus 2021.
Na verwerking reacties als Position Paper 2021
bereikbaar op: https://gaingate.com/manhattan.htm/
Position Paper 2021
1. Inleiding
2. Uitgangspunten
3. De modellen
4. Verantwoordingskader
5. Het woon-/werkexperiment
6. Hôtelieu Meineszhood
7. Het onderwijs als broedplaats
8. ID-recht als basis
9. De financieel-ethische paragraaf
10. Statuten van SGM en SBW
11. Projectuitgaven
12. Colophon
Geïllustreerde uitgave in PDF
|